poniedziałek, 30 grudnia 2013

Gwoli czy w woli ścisłości?

Powinniśmy mówić: gwoli wyjaśnienia czy w woli wyjaśnienia (ścisłości, jasności, przypomnienia)? Oczywiście jedyną poprawną formą jest gwoli wyjaśnienia! 

Dlaczego i co właściwie znaczy słowo gwoli?
Mówimy ku sobie, ku nam, a w niektórych gwarach zachowała się postać k sobie, k nam. Kiedyś istniała również forma k woli, jednak wówczas spółgłoska k przed dźwięczną spółgłoską uległa udźwięcznieniu i powstała forma gwoli, czyli inaczej mówiąc ku woli

8 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Nie słyszałam jeszcze, by ktokolwiek mówił "w woli".

Okiem filolożki pisze...

Wiele osób pisało do mnie z pytaniem jak jest poprawnie, bo słyszeli obie wersje :)

Anonimowy pisze...

Ja dzisiaj pierwszy raz spotkałem się z tym, że ktoś faktycznie napisał "w woli" :D

Annette pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Anonimowy pisze...

Ja dzisiaj pierwszy raz spotkałem się z "w woli" w mailu.
2017 - coraz bardziej się rozprzestrzenia :)

Lukkoch pisze...

"w ku rwiajace"

Lukkoch pisze...

W gwoli przypomnienia "ku woli" jest okay, "w gwoli" tez ,ale juz "w ku woli" jest juz "w ku rwiajce" :)

Anonimowy pisze...

anetka wyjdź z pod kamienia