poniedziałek, 30 września 2013

Chłopacy

Pewnie wywołam wielkie zdziwienie pisząc, że forma chłopacy jest poprawna. 
Mimo że wiele osób uważa ją za błąd, liczba mnoga od słowa chłopak to zarówno chłopaki jak i chłopacy. 


Jak pisze profesor Mirosław Bańko:
"Słowniki nie mają do niej (formy chłopacy) zastrzeżeń. Zauważmy, że formy chłopaki używa się w kontekstach niemęskoosobowych (Te głupie chłopaki mnie przezywały), drugiej zaś w męskoosobowych (Ci głupi chłopacy mnie przezywali). Obie formy są więc potrzebne.
Zamiast chłopacy można by mówić chłopcy (od rzeczownika chłopiec), ale w niektórych sytuacjach forma chłopcy wydaje się zbyt infantylna."



kulturawnarodzie.pl 

Bardzo mało osób wie o poprawności tej formy i w dalszym ciągu jest ona ostro tępiona na różnych formach internetowych i blogach.

2 komentarze:

Kamil Bujny pisze...

Co nie zmienia faktu, że brzmi to brzydko ;)

sygnaturka pisze...

O tym, że jest to forma poprawna, dowiedziałam się całkiem niedawno. Byłam zszokowana, bo przez całą moją edukację (związaną pośrednio, ale mocno, z nauką o języku) nikt mi na to nie zwrócił uwagi, więcej nawet - w początkowej fazie nauki (podstawówka, liceum) wyraźnie tępiono tę formę. Ciekawe, ilu nauczycieli wciąż to robi. Ale fakt - brzmi to jakoś tak brzydko ;)