wtorek, 11 kwietnia 2017

Tu leży pies pogrzebany - skąd się wzięło powiedzenie?

Tu leży/jest pies pogrzebany, czyli tu jest sedno sprawy, w tym rzecz, w tym sęk. Powiedzenie znane każdemu. Skąd się wzięło?
XVII wiek, Turyngia. Wojna trzydziestoletnia. Pewien mężczyzna próbując skontaktować się z ukochaną mieszkającą w oddalonej o kilkadziesiąt kilometrów miejscowości, jako posłańca listów wynajął... swojego psa. Stuczel nie tylko wykonał zadanie, ale przyniósł swojemu panu także odpowiedź od ukochanej. I tak pies został listonoszem, wielokrotnie wymieniając korespondencję między kochankami. Gdy zdechł, jego pan wyprawił mu uroczysty pogrzeb, a na nagrobku wyrył napis: ''da liegt der Hund begraben'', czyli ''tu leży pies pogrzebany". Powiedzenie to najpierw zaczęło funkcjonować w języku niemieckim, a z czasem przyjęło się również w polszczyźnie.

10 komentarzy:

Ahiru pisze...

W życiu nie zaufam osobie, która określa się mianem "filolożki". To jest dopiero kaleczenie języka... Wszystkie pedagożki, psycholożki i filolożki to są BŁĘDNE NAZWY. Douczyć się proszę, a potem ludzi poprawiać.

Okiem filolożki pisze...

Oczywiście :)
będę się uczyć przez całe życie :)

wszystkiego dobrego życzę

Anonimowy pisze...

Uwielbiam Pani bloga!

Agata pisze...

Muszę powiedzieć, że to ciekawa historia z tym powiedzeniem.

Edyta Saks pisze...

Na przestrzeni tych lat naprawdę to powiedzenie tak ewoluowało, że zupełnie zmieniło swoje znaczenie.

Jedzenie z dowozem pisze...

Fajny blog, lubię tutaj zaglądać. Ciekawe rozkminy :D:D

Anonimowy pisze...

Naturalne zioła wyleczyły tak wiele chorób, że leki i zastrzyki nie mogą wyleczyć. Widziałem wielkie znaczenie naturalnych ziół i cudowną pracę, jaką wykonali w życiu ludzi. Czytałem w Internecie zeznania ludzi na temat tego, jak zostali wyleczeni z opryszczki, HIV, diabetyków itp. przez ziołolecznictwo Dr.DAWN, więc postanowiłem skontaktować się z lekarzem, ponieważ wiem, że natura ma moc uzdrawiania wszystkiego. Zdiagnozowano u mnie HIV przez ostatnie 7 lat, ale Dr DAWN wyleczył mnie swoimi ziołami i od razu skierowałam do niego ciotkę i jej męża, ponieważ oboje chorowali na opryszczkę i też zostali wyleczeni. Wiem, że trudno w to uwierzyć ale jestem żywym świadectwem. Próbowanie ziół nie zaszkodzi. Jest także rzucającym zaklęcia, rzuca zaklęcia, aby przywrócić rozbite małżeństwa i zaklęcia powodzenia, aby prosperować i doskonalić się w życiu. Skontaktuj się z Dr.DAWN e-mail: ( dawnacuna314@gmail.com )
Whatsapp: + 2349046229159/
+3550685677099

Anonimowy pisze...

Hej! Ja mam trzy pieski, w tym shih tzu i naprawdę, bez dobrego cięcia nie da rady. A po salonach trzeba długo szukać dobrej oferty, żeby znaleźć kogoś, kto nie tylko zapewni psiakom dobrą kąpiel, strzyżenie, ale też wyczyści im pazurki bardzo dokładnie i bezpiecznie. No i pracownicy salonu groomerskiego muszą być przyjaźni, bo inaczej pieski nie chcą współpracować i już nie będą chciały. Po długim, długim czasie znalazłam najlepszą opcję w Poznaniu, salon się nazywa Empressiowy Oomergr. Ofertę dostosowują do potrzeb, więc w sumie niezależnie od tego, co chcesz zrobić (nawet niegroźne farbowania), to oni ogarną. Polecam!

Anonimowy pisze...

A ja go nienawidzę jest okropny.

Anonimowy pisze...

Ahiru ma rację