Długo opierałam się przed
przeczytaniem Bezcennego, głównie
dlatego, że autor został jednogłośnie okrzyknięty przez recenzentów polskim
Danem Brownem. Nie podobało mi się to porównanie. Z całym szacunkiem dla
polskich thrillerzystów, nikt według mnie nie był w stanie zrównać się z
mistrzem. W końcu za takiego uważałam Browna. Mimo że wielu historyków sztuki (i
ludzi nauki związanych z innymi dziedzinami) zarzucali mu mnóstwo poważnych błędów,
uważałam, że autor ma pełne prawo do jednego, do subiektywizacji!
W Bezcennym zaintrygowała mnie już okładka. Wiem, że „nie ocenia się
książki po okładce”, ale nie ma co się oszukiwać, dobra okładka to jeden ze szczebli
do sukcesu książki. Pierwszych kilka stron, przyznam szczerze, trochę mnie
zmęczyło. Być może dlatego, że związane były z etapem historii, który wyjątkowo
mnie odrzuca. Mnóstwo rozpoczętych wątków, nowych postaci, dziwnych historii,
które, na pierwszy rzut oka nie trzymały się kupy. Prawdziwa przygoda z Bezcennym zaczęła się po niespełna 30 stronach. Kiedy
rozpoczynane opowieści zaczęły mnie intrygować. Wtedy poznałam Karola marszanda
(handlarza dziełami sztuki), doktor Zofię (specjalistkę od zaginionych dzieł
sztuki), kolejny raz pojawił się Anatol (oficer służb specjalnych, tyle, że na
emeryturze), a dopełnieniem tej ironicznej grupy była światowej sławy
złodziejka dzieł sztuki. Cztery odmienne charaktery, osoby stojące po
przeciwnych stronach prawa, miały działać razem w specjalnym, tajnym zadaniu:
kradzieży ponoć odnalezionego Portretu
Młodzieńca Rafaela na zlecenie… premiera. Zadanie wydawałoby się
absurdalne, ale największym zaskoczeniem okazało się to, że grupa obcych,
całkowicie odmiennych osób zgrała się lepiej niż niejedna wojskowa ekipa. I
pewnie udałoby im się dokonać kradzieży, gdyby cała misja nie okazała się
podpuchą! Zostali wystawieni! I to przez kogo? Przez polski rząd. Próbując
rozgryźć o co w tym naprawdę chodzi i przy okazji przeżyć rozpoczynają pełną
napięcia podróż po Europie. Podróż szlakiem najwybitniejszych impresjonistów,
ale także podróż po kartach historii polskiego narodu, ograbionego niegdyś z
najwspanialszych dzieł sztuki. Po drodze odkrywają sekrety, które dla dobra
amerykańskiego narodu, nie powinny nigdy wypłynąć.
Książka pod każdym względem jest
genialna! Mnóstwo ciekawych opowieści, z których każda ma niezwykłe znaczenie
dla całości fabuły. Doskonały wykład historii sztuki, podczas którego nawet
największy laik nie zgubi wątku. A co najważniejsze, wspaniała intryga,
utrzymana na najwyższym poziomie do ostatniej strony! Filmowe zwroty akcji i
trzymająca w napięciu fabuła sprawiają, że od tej książki nie sposób się oderwać.
Czytając ją, nie mogłam uwierzyć, że została napisane przez Polaka. Gdyby nie
pojawiające się często polskie krajobrazy (Podkarpacie, Zakopane, Kraków) i
typowo polskie imiona autorstwo przypisałabym bez wątpienia Brownowi. Może to
cios dla autora, a może komplement, ale muszę przyznać, że zasłużył na miano
polskiego Dana Browna. Moim zdaniem, nie tylko mu dorównał, ale nawet rzucił
wyzwanie. Czy Inferno będzie tak
dobry jak Bezcenny? Z odpowiedzią na
to pytanie, muszę poczekać jeszcze parę miesięcy. Na razie przyznaję, że jako studentka
filologii polskiej przeczytałam tysiące książek polskich autorów, ale
(wywołując pewnie oburzenia grona profesorów) nigdy tak dobrej! Chyle czoła
przed moim nowym mistrzem wyobraźni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz